Friday, July 01, 2005

Adab percakapan yang terbaik dalam Islam

Inilah kupasan yang dibuat oleh Hujjatul Islam Imam alGhazali ra dalam kitabnya alIhya' Ulumiddin. Model Percakapan Rasulullah saw:

1. Baginda amat fasih dalam berkata-kata dan amat manis dalam bertuturkata (saya adalah orang yang sangat fasih bertutur dalam bahasa Arab); Pengajaran: kita hendaklah menguasai bahasa pertuturan kaum kita dan fasih terutama dalam bahasa ibunda kita.

2. Kata bicara yang padat lengkap, tidak panjang, tidak pendek.

3. Bila bercakap, suara baginda sangat nyaring, indah tekanannya bila didengar.

4. Baginda tidak berbicara tanpa perlu.

5. Tiada berkata-kata dalam ketika redha atau marah kecuali yang hak semata-mata.

6. Bila baginda mendengar ada orang berbicara yang kurang baik, baginda akan memalingkan muka dari orang itu.

7. Bila ada sesuatu yang harus disampaikan, sedangkan baginda benci kepadanya, maka baginda akan menggunakan kata-kata kiasan atau sindiran.

8. Bila berucap dalam majlis, baginda sering selitkan dengan kata-kata yang hak dan nasihat yang berguna.

9. Baginda seringkala tersenyum dan tertawa dihadapan para sahabat; kemudian sering juga terharu terhadap apa saja berita yang mendukacitakan.

10. Apabila turun suatu bencana menimpa umat, baginda segera menyerahkan kepada Allah sepenuhnya dan membersihkan diri dari segala kekuasaan dan kekuatan.

alImam alGhazali juga menyenaraikan 20 bencana percakapan yang boleh dicetuskan oleh lidah yang tidak terkawal. Sila lihat kitab al_Ihya' atau ringkasannya (mukhtasar) yang diberi judul Mu'izzatul Mukminin

No comments: