Thursday, June 16, 2005

Detektif Indigo - Faisal Tehrani



Judul : Detektif Indigo
Pengarang : Faisal Tehrani
Penerbit : Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
Genre : Novel
Mukasurat :
Cetakan Pertama : 2005

Mereka super.
IQ luar biasa dan deria keenam menjadikan mereka detektif indigo. Cheng-chung yang hafiz, Faruk "Si Tahukah Anda" dan Mihrimah pakar sains forensik si perawan tembun dianugerah kuasa telepati - pelengkap radas saintifik. Bersama-sama Ruzbihan yang tajam deria baunya, Zaitun si ahli kimia dan Isamu Nakamura yang mahir entomologi, mereka menyelesaikan kes rumit mengelirukan : Pencerobohan, bom, letupan...

Dalam lingkungan kristal azurite dan lapis lazuli mereka ditubi untuk mengoptimumkan IQ dan deria keenam, demi keamanan sejagat. Ya, keamanan ialah hak sejagat. Dan jagat sudah hilang batas bangsa, budaya, politik.

Mereka dilatih bukan semata-mata untuk memperalat ilmu dan teknologi bahkan menjelmakan adab dan akhlak diterasi iman dan takwa.

"Dalam novel Detektif Indigo yang memenangi tempat kedua pula Faisal memilih untuk bercerita tentang keganasan yang berlaku di Asia Barat, di Barat dan di rantau Asia yang dianggap mencemari ketamadunan Islam dan penganutnya.

Novel ini menolak sikap Melayusentrik sebaliknya membawa impak kesejagatan yang melenyapkan sempadan bangsa, budaya dan politik melalui watak enam remaja indigo.

Detektif Indigo dinilai oleh panel hakim sebagai karya yang bukan sahaja menaikkan martabat remaja Islam, tetapi menunjukkan juga bahawa remaja juga dapat memberi sumbangan ke arah kedaulatan ummah." - Mingguan Malaysia 29 Mei 2005

utk maklumat lanjut, sila lawati ---> http://www.ujanailmu.com.my/cat_novel.cfm

No comments: