Monday, April 25, 2005

Tunggu Teduh Dulu - Faisal Tehrani

Dah lama tak baca novel sbb takde masa... Tiba2 aje rasa mcm nak baca novel... Mungkin sbb bermulanya Pesta Buku Antarabangsa 23 Apr lepas... Sebenarnya dah lama beli buku Tunggu Teduh Dulu... Beli secara online pd Jan 2005 di www.ujanailmu.com.my... Bukunya agak tebal, sbb tu malas nak start baca... Bila dah start, sure tersangkut punya... Start baca 21 Apr (Khamis) sbb cuti Maulidur Rasul... Ada masa lapang sket... Bila dah baca mmG tersangkut... Ambik masa selama 2 hari nak habiskan buku tu... Ikutkan hati mmg nak habiskan hari tu jugak, tp mengenangkan Jumaat tu keje, kenalah tangguh...

PROLOG - TUNGGU TEDUH DULU

TUHAN mencipta bumi, langit, syurga, bintang-bintang, bulan dan hujan. Tuhan mencipta manusia. Tuhan mengatur semua. Jalur hidup insan, warna cerah atau kelam, hujan atau teduh.

Seorang mahu menjadi manusia. Saya selalu melaung di puncak bukit kecil tempat kami bertiga selalu bermain. “Saya manusia, mahu menjadi hamba.”

Usia lima belas tahun, saya sudah pandai bermain bahasa. Seorang akan tercabar dan lekas mengejek, katanya, “Saya yang akan jadi penyair besar.”

Seorang lagi akan berfalsafah seperti biasa, “Hidup akan dicorak oleh kita. Puncak bukit ini akan jadi tempat bertemu semula.”

Kami sering menyanyi bersama lagu “Dalam Kenangan”. Suara halus kami tertebar ke seluruh langit, di bawa angin menderu ke bawah bukit, lalu hilang ditelan tanah-tanih subur di bawah sana.

Kemudian puncak bukit disirami hujan. Gerimis berderai halus menjadi curahan lebat. Kami semua berteduh di bawah bangsal kecil.

Seorang akan mengaku menjadi pelangi, “Selepas hujan teduh, pelangi akan bersinar untuk kamu, Salsabila.” Seorang lagi akan lebih mengusik, “Tetapi setelah hujan teduh, pelangi akan muncul lalu mesti ada matahari, dan akulah matahari untuk kamu.”

Tiga remaja. Saya masih ingat usia sangat pucuk, tetapi cita-cita sudah melangit tinggi. Lam Ping Hai, dia mahu memeluk Islam dan melamar saya nanti. Kamil Zahidi, katanya dia mahu menjadi pelangi, kerana seorang suami itulah tanggungjawabnya, memberi warna kepada isteri.

Saya tidak pernah tahu, mereka hanyalah satu singgahan dalam hidup. Lama kemudian saya mengerti rencana dan jalur yang ditentukan Tuhan bahawa mereka ibarat teduh sementara, ada teduhan lain yang bakal saya susuri.

Setahun kemudian, kami bertemu di puncak bukit lagi. Mata bertakungan air mata. Lam Ping Hai harus pergi, tetapi katanya dia akan tetap kembali. Keluarganya memutuskan untuk memulakan hidup baru di Kuching. Kamil ke sekolah berasrama penuh. Dia berjanji untuk belajar bersungguh-sungguh dan akan pulang lagi. Kemudian dengan wajah duka dan air mata masih berjujuhan kami bubar.

Persahabatan kami sandarkan penuh di tangan Tuhan. Persahabatan itu akan datang kembali, kemudian bubar lagi. Seperti saya katakan, apakah yang boleh dijangkakan pada masa hadapan?.

Puncak bukit sunyi sejak itu. Tiada lagu “Dalam Kenangan” bersipongang. Alam terasa muram.

Kalau nanti bertemu, akan saya katakan apa kepada mereka? Apakah Kamil sudah menjadi penyair? Apakah Lam Ping Hai telah mengucap dua kalimah syahadah dan beriman, langsung tasdik di hati terserlah pada kata-kata serta perbuatan? Andai benar-benar yang seorang mahu menjadi pelangi dan seorang lagi menjadi mentari, akan dipilih siapa?.

Saya bermula dengan kisah ringkas diri ini. Saya Salsabila Fahim telah banyak menderita. Tetapi jangan salah faham kerana saya tidak pernah menyalahkan. Tuhan telah memberi jalur dan warna tertentu untuk kita, kata saya terdahulu. Dia Yang Maha Esa telah mencipta bumi, langit, syurga, bintang-bintang, bulan, dan hujan. Tuhan mencipta manusia. Dan manusia tak berada di dunia tiba-tiba. Sebagai hamba kita akan diduga, diberi bahagia, diberi peta. Kadang ada bahagian yang boleh kita lakar, selalunya ada bahagian cuma kita merencanakan dan Dia lebih menentukan. Peta itu ada sudut sudah digores, ada bucu masih kosong menanti masa terlukis.

Kisah ini mungkin kisah saya. Kisah penuh peribadi. Boleh jadi tidak akan ada sesiapa mengerti. Juga tidak akan ada sesiapa peduli. Masing-masing dalam hidup punya cerita, mengapa mahu membaca cerita orang lain? Tak mengapa, saya cuma akan bercerita kepada yang mahu tahu. Barangkali ada pengajaran, barangkali terdapat sesuatu.

Selepas ayah meninggal kata saya terdahulu, tanah-tanah di puncak bukit jadi milik saya. Akan saya apakan tanah seluas lima hektar? Saya tidak punya pekerjaan. Barangkali sekarang, kelulusan baik sahaja tidak memadai. Majikan menuntut pengalaman.

Sepuluh tahun terlalu lama, terlalu banyak musim telah datang jua telah pergi dalam tempoh selama itu. Tapi saya kira saya sedikit hairan, kenangan selama sepuluh tahun masih berputar-putar dalam kotak fikiran. Album-album gambar belum lusuh. Mungkin sedikit kepam, agak berdebu, kuning dimamah waktu, tetapi dalam jiwa ia segar sampai bila-bila. Sudah bertahun ia tersimpan kekal dlam nurani, tentu sahaja ia akan kekal selama-lama dalam nubari.

Kemudian datang Teh Sofia, anak Tan Sri Abdul Rahman yang gila-gila orangnya. Kami sama-sama menuntut di Amerika. Dia perempuan yang sukakan cabaran.

“Orang tak boleh padang kita lemah. Kita perempuan Islam yang ada kekuatan dan maruah.”

Teh Sofia bilang tanah dan bumi ini milik Tuhan dan kita harus memulangkan kepada-Nya dengan keyakinan. Dengan ketekunan. Berbakti kepada bumi, kepada tanah, ibarat berbakti kepada Tuhan, juga kepada diri.

Saya merenung ke tanah rendah di bawah bukit. Meski di kaki bukit, air tidak bertakung. Bukit pula menghalang angin deras daripada melanda dan pancaran cahaya matahari sentiasa penuh.

Maka saya memberitahu Teh Sofia.

“Pia, kita jadi petani dan usahawan. Kita akan gunakan kurnia Tuhan.”

Teh Sofia tersenyum manis. Tidak saya tahu dia nanti terlalu berlabuh dalam hidup saya.

Saya membalas, “Pada tanah arwah ayah, apa kata kita tanamkan betik, kita bangunkan papaya?”

Di situlah ia bermula. Kerana niat murni saya itu, kerana tanah-tanah ayah akan diterangkan dan ditanami buah-buah papaya manis, maka saya bertemu mereka semula. Kamil Zahidi dan juga Lam Ping Hai.

Seorang mahu menjadi pelangi, yang seorang mengaku matahari. Dan saya cuma mahu menjadi seorang manusia, menjadi hamba, akan saya pilih siapa setelah teduh nanti?

Bukankah pelangi akan pergi apabila basah hujan kering di bumi, dan matahari akan terbenam apabila senja mendatangi?

Namun, biar saya mengingatkan, cerita ini bukan cerita cinta tiga segi. Ia lebih daripada itu. Ia cerita pengorbanan manusia kepada Tuhan, cerita tentang takdir yang sangat manis setelah dikecap. Ini kisah saya, bukan kisah mereka sahaja. Ini cerita bagaimana saya menunggu teduh dalam ribut. Ini cerita mengenai hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan Penciptanya. Ini cerita bahawa hakikat seluruh alam semesta ini berasal daripada Allah dan akan kembali kepada-Nya, tidak dapat tidak. Itulah titik hubungan kita di muka bumi ini, titik hubungan kita dengan insan lain dan juga segala tindakan.

Kisah ini kecil. Moga-moga ada manfaat bersama dalam kecilnya.

* MMG BEST... RUGI KALAU TAK BACA... :)

No comments: