Tuesday, April 25, 2006

Surat-Surat Perempuan Johor

Baru beli dua buah lagi karya Saudara Faisal Tehrani minggu lepas... dah selesai baca Cinta Hari-Hari Rusuhan... sekrg ni tgh membaca Surat-Surat Perempuan Johor...



Judul : Surat-surat Perempuan Johor
Pengarang : Faisal Tehrani
Penerbit : Yayasan Warisan Johor
Genre : Novel dewasa
Mukasurat : 678 halaman
Cetakan Pertama : 2005
ISBN : 9832440149

Novel "Surat-Surat Perempuan Johor " adalah sebuah karya epistolarian memaparkan pengalaman perasaan dan pemikiran dua watak wanita bangsawan Johor. Sebuah karya yang sebenar, mengupas sejarah sejak dari asal-usul penciptaan khalifah Allah hingga kepada pesan dan nasihat menegakkan peradapan mulia, meluncur mengingatkan perdaya Barat, mendorong memperkasa umat.

Hanya kematian memisahkan mereka dari perjuangan suci. Sejarah adalah kenderaan, warkah adalah catatan taujih dan mulahazah, matlamatnya keabadian negeri akhir dan keredhaan Allah sumber segala sejarah, dan pasti segala kekuatan.

Telusuri warkah dan surat Ungku Hamidah serta Ungku Nur, sulaman pantun dan falsafah, dan hayati episod sejarah berlatar Majalah Ahkam Johor, proses pemodenan Johor oleh Almarhum Sultan Abu Bakar dan Sultan Ibrahim, Hubungan erat Johor dan Turki serta cita-cita mengenepikan sekularisme sebagai tenaga memulihkan kegemilangan sejarah demi mencapai kemurnian akidah.

Novel ini telah memenangi tempat ketiga Sayembara Menulis Novel Sejarah dan Tradisi Johor 2005.

http://www.ujanailmu.com.my/pd_suratsurat.cfm

No comments: